1945-1936 שנות מלחמה

מודעת עידוד לקניית תוצרת עברית.

מודעת עידוד לקניית תוצרת עברית.

  • מודעת עידוד לקניית תוצרת עברית.

זיופים, שוק שחור ותוצרת הארץ

המשבר הכלכלי של 1939-1936 החמיר את מצבה של התוצרת היהודית בכלל ושל תנובה בפרט. כח הקניה של הצרכנים ירד ואיתו גם הביקוש לתוצרת. על אותו פלח שוק מצטמצם התחרו בין השאר האגודה השיתופית תנובה, תוצרת מיובאת במחירי הצפה וגם תוצרת מקומית מזוייפת.
הזיופים כללו חלב שתייה שהוכן מתערובת של חלב טרי, אבקת חלב ומים. חמאה עורבבה במרגרינה, שמנת יוצרה לא משומן חלב, ביצים זרות הוחתמו ונמכרו כאילו מקורן במשק יהודי ועוד. תנובה, שהתחייבה ביסודותיה לספק תוצרת עברית איכותית, נפגעה מזיופים אלה, שגברו עוד יותר בזמן מלחמת העולם השניה. התחרות הקשה ביותר היתה בת"א בה פעלו מחלבות וסוחרים פרטיים, שהצליחו להוריד את מחירי החלב בעיר לשפל. תנובה בתגובה הפעילה שיטת שיווק חדשה - מכירת חלב שתיה ממיכלים נעולים בחנויות ולא רק ע"י מחלקים לבתים. שיטה זו הצליחה להקטין את היקפי הזיופים בענף, ובמקביל תרמה להוזלת מחיר החלב.
בימי מלחמת  
להמשך הכתבה>> 2 | 1 | 

העולם השניה גדלה מאד פעולתו של השוק השחור בארץ. משקים לא מאורגנים וגם כאלה שהיו קשורים לתנובה, מכרו חלק מתוצרתם לסוחרים פרטיים ואלה האחרונים מכרו אותה במחירים מופקעים לבעלי האמצעים. פעילות זו החלישה את תנובה ואת כלל ציבור הצרכנים בארץ.
היעדר הגנה על תוצרת הארץ מפני מוצרי יבוא זולים, הביאה להקמתו של "האיגוד למען תוצרת הארץ". תנובה לקחה חלק בפעילויות הארגון, שנועדו להשפיע על הצרכנים לקנות תוצרת יהודית, בעזרת מודעות בעיתונים, כרזות ברחובות ובחנויות, עלונים, חוברות ועוד. "ימי החמאה העברית", "שבוע הביצה", "חודש תוצרת החלב" וכו' היו קמפיינים מיוחדים שהופעלו ע"פ היצע התוצרת בתקופה. תנובה אף הרחיבה את השקעתה באריזות - מעבר למוצרי החלב שלה שהיו מזוהים עוד קודם לכן, החתימה את הביצים והבננות בסמל האגודה וציידה את מחלקי החלב בתעודות מיוחדות שהעידו כי הם מחלקים חלב עברי.
 
2 | 1 |