מנכ"לים

אליעזר יפה

 
מנכ"ל תנובה בשנים 1937-1926 .

אליעזר ליפא יפה, מנהלה הראשון של תנובה, נולד ב-1882 בבסרביה ומגיל צעיר גילה עניין בציונות. ב-1904 היגר לארה"ב, למד שם חקלאות ופעל בארגון חבורות ציוניות חקלאיות. ב- 1910 עלה לארץ עם גרעין "האיכר הצעיר" אותו הקים.
תחילה עבד בעין גנים, אח"כ בחוות כנרת, בן שמן ומקווה ישראל. לאחר מלחמת העולם הראשונה החל בהגשמת חזונו הגדול  - הקמת מושב עובדים - התיישבות חקלאית שבה יוכל הפרט להגשים את נטיותיו הטבעיות. הוא כתב את החוברת "ליסוד מושבי עובדים" המפרטת את עקרונות היסוד בהם האמין: קרקע לאומית, עבודה עצמית, עזרה הדדית ושיווק משותף. החוברת הפכה לאורים והתומים של מייסדי המושבים, ואליעזר יפה לאבי התנועה. את ביתו קבע במושב העובדים שייסד עם חבריו בעמק יזרעאל - נהלל.
אליעזר יפה היה מהוגי רעיון תנובה, האגודה השיתופית לשיווק תוצרת חקלאית,  
להמשך הכתבה>> 2 | 1 | 

ונבחר להיות מנהלה הראשון. יפה, שדגל בקיום משק מעורב, כזה המושתת על כמה ענפים חקלאיים, קידם את הרעיון בקרב משקי תנובה. הוא דירבן את המשקים להתמקצע ולשפר את איכות התוצרת שלהם, ובייחוד פעל לקידום יצור ושיווק חלב ניגר מפוסטר. בנוסף פעל להפנמת ערכי השיתופיות באגודה וייצג אותה מול מוסדות הישוב היהודי ושלטון המנדט הבריטי. יפה, מחברם ועורכם של חוברות וספרים שונים בנושאי חקלאות, יזם וערך גם את "אלומות", עלון המרכז לאגודות תנובה בארץ.
בשנת 1934 חלה יפה, הפסיק את עריכת "אלומות" ושיתף את נחום ורלינסקי בניהול תנובה. ורלינסקי החליף אותו רשמית בתפקידו ב-1937, חמש שנים לפני פטירתו של מייסד והוגה תנובה.
 
2 | 1 |